REGULAMIN USŁUG DORADCZYCH ŚWIADCZONYCH PRZEZ PRACOWNIKÓW BIURA
LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA
„PERŁA JURY”
Załącznik do Uchwały Nr 12/2024
Zarządu Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Perła Jury”
z dn. 15.10. 2024 r.
- 1.POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Niniejszy Regulamin określa szczegółowe warunki, formę i zakres świadczenia usług doradczych świadczonych przez pracowników biura Lokalnej Grupy Działania „Perła Jury” (zwanego dalej LGD).
2. Niniejszy Regulamin jest stosowany w odniesieniu do wnioskodawców/beneficjentów/grantobiorców – mieszkańców i podmiotów z obszaru LGD, oraz innych podmiotów spoza obszaru LGD zainteresowanych wsparciem finansowym dla realizacji operacji/projektów w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata 2023-2027 LGD „Perła Jury” (zwaną dalej LSR).
3. Usługa doradcza świadczona jest bezpłatnie przez pracowników biura zgodnie z Umową
o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność nr 00001.UM12.6572.20004.2023.
4. Korzystanie z doradztwa świadczonego przez pracowników biura LGD, bez względu na formę świadczonego doradztwa, związane jest z koniecznością podania przez osobę korzystającą
z doradztwa danych identyfikacyjnych wymaganych przez pracownika biura.
5. Korzystanie z doradztwa świadczonego przez pracowników biura LGD związane jest
z koniecznością zapoznania się i zaakceptowania niniejszego Regulaminu poprzez złożenie przez wnioskodawcę/beneficjenta/grantobiorcę własnoręcznego podpisu na Oświadczeniu (załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu) oraz wypełnieniu i podpisaniu Karty doradztwa (załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu).
6. Odmowa wypełnienia warunków wskazanych w § 1 ust. 5 Regulaminu oznacza rezygnację
z korzystania z doradztwa świadczonego przez pracowników biura LGD.
- 2.FORMA I ZAKRES UDZIELANIA DORADZTWA
1. Pracownicy udzielają doradztwa:
1) W czasie trwania naborów (od momentu ogłoszenia informacji o naborze do zakończenia naboru – zgodnie z terminami podanymi w ogłoszeniu o naborze):
a) telefonicznie – codziennie w dni robocze, w godzinach od 8.00 do 13.00 (doradztwo telefoniczne może dotyczyć wyłącznie prostych, podstawowych zagadnień, a czas rozmowy nie może przekraczać 10 min.)
b) bezpośrednio – codziennie w dni robocze, w godzinach od 9.00 – 12.00 (ze względów organizacyjnych wskazane jest wcześniejsze telefoniczne uzgodnienie terminu doradztwa
z pracownikiem biura LGD pod numerem telefonu 326710061). Usługa doradcza może zostać udzielona osobie, która nie umówiła się wcześniej na spotkanie pod warunkiem, że pracownicy biura nie będą w tym czasie świadczyć usługi doradczej innej osobie/osobom wcześniej umówionej/ym oraz dysponują niezbędnym czasem do jej udzielenia.
2) W pozostałym czasie:
a) telefonicznie – codziennie w dni robocze, w godzinach od 8.00 do 13.00 (doradztwo telefoniczne może dotyczyć wyłącznie prostych, podstawowych zagadnień, a czas rozmowy nie może przekraczać 10 min.)
b) bezpośrednio – w każdy wtorek i czwartek, w godzinach 9.00 – 12.00.
2. Zgodnie z § 6 ust. 4 pkt a) Umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność „organizacja usług doradczych w tym: bezpłatnego świadczenia przez pracowników biura LGD doradztwa w zakresie przygotowania wniosków o wsparcie i wniosków
o płatność”, a w szczególności:
- wskazanie możliwości uzyskania dofinansowania w ramach środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (EFRROW), Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) dostępnych
w LSR w ramach realizowanych naborów wskazanych w Harmonogramie naborów (udostępnionym w biurze LGD oraz na stronie internetowej LGD), - wskazania dokumentów programowych i przepisów prawa szczegółowo regulujących prawa
i obowiązki wnioskodawcy i beneficjenta środków unijnych w ramach RLKS dostępnych
w LSR, - wsparcia na etapie ustalania koncepcji projektu, pod kątem spełniania kryteriów wynikających z LSR,
- wsparcia przy realizacji operacji/projektu w zakresie weryfikacji zgodności realizowanej operacji/projektu z umową i rozliczaniu operacji/projektu w zakresie sporządzania wniosku
o płatność i jego poprawek.
3. Pozostałe formy kontaktów między pracownikami biura LGD, a wnioskodawcami/beneficjentami/grantobiorcami – mieszkańcami i podmiotami z obszaru LGD oraz podmiotami spoza obszaru LGD uważane są za udzielenie informacji o LGD i LSR.
4. Usługa doradcza nie obejmuje wypełniania w imieniu i za wnioskodawcę/ beneficjenta/gratobiorcę dokumentacji aplikacyjnej ani dokumentów rozliczeniowych udzielonego wsparcia, świadczenia pomocy prawnej, doradztwa ubezpieczeniowego lub pośrednictwa finansowego dotyczącego pozyskiwania środków unijnych niebędących środkami EFRROW, EFRR, EFS+ dostępnych w LSR. Późniejsze zmiany przepisów lub praktyka mogą mieć wpływ na aktualność świadczonych usług doradczych.
5. LGD może korzystać z prawa własności intelektualnej i oryginalnych pomysłów powstałych
w związku ze świadczeniem usług doradczych na rzecz innych wnioskodawców lub beneficjentów na cele szkoleniowe, o ile nie narusza zobowiązania do zachowania poufności zaciągniętego wobec wnioskodawcy lub beneficjenta. LGD może wykorzystać w swoich materiałach informacyjnych lub promocyjnych informacje o świadczeniu usługi doradczej na rzecz wnioskodawcy lub beneficjenta.
6. Pracownik udzielający doradztwa kieruje się następującymi zasadami:
- bezpłatność – świadczone doradztwo jest bezpłatne,
- powszechność dostępu i otwartość dla wszystkich – każda osoba może skorzystać
z doradztwa, - poufność – wszystkie powierzone przez wnioskodawcę lub beneficjenta informacje zostają zachowane w tajemnicy,
- bezstronność i niezależność – doradca udzielając porad nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami, a wyłącznie dobrem wnioskodawcy lub beneficjenta,
- samodzielność wnioskodawcy lub beneficjenta – doradca nie podejmuje decyzji za wnioskodawcę lub beneficjenta, to on sam dokonuje wyboru,
- aktualność i rzetelność informacji – informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz z aktualnymi regulaminami Stowarzyszenia.
7. Pracownicy Biura LGD zobowiązani są do stałego podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych w szczególności obowiązuje ich dobra znajomość przepisów w zakresie świadczonego doradztwa.
8. Informacje dotyczące wnioskodawcy/beneficjenta/grantobiorcy oraz tematyki udzielonego doradztwa są odnotowane w Rejestrze udzielonego doradztwa (załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu).
9. W przypadku podmiotów nie będących osobami fizycznymi (np. spółki, JSFP, Stowarzyszenia) doradztwa udziela się osobie reprezentującej/upoważnionej/oddelegowanej lub przedstawicielowi tej instytucji, a fakt ten nie wymaga udokumentowania odrębnym dokumentem. W takim przypadku w Rejestrze udzielonego doradztwa oprócz danych osoby reprezentującej/ upoważnionej/ oddelegowanej/ przedstawiciela dokonuje się dodatkowego zapisu polegający na wskazaniu nazwy
i adresu podmiotu dla którego udziela się doradztwa.
10. Doradztwo dotyczące wniosków o dofinansowanie, ich realizacji i rozliczania składanych
w odpowiedzi na ogłoszone nabory, rejestrowane jest dla każdej operacji/projektu indywidualnie zgodnie z zasadami wskazanymi w § 1 ust. 5 Regulaminu.
11. Doradztwo w zakresie działań związanych z realizacją LSR może być prowadzone przez zewnętrznych ekspertów zatrudnionych przez LGD. Zapis niniejszego Regulaminu stosuje się odpowiednio.
12. Wnioskodawca lub Beneficjent po zakończonym doradztwie wypełnia anonimową Ankietę badającą jakość udzielonego doradztwa (załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu). Ankieta może zostać wypełniona przez osobę korzystającą z doradztwa osobiście w Biurze LGD lub w przypadku doradztwa telefonicznego uzupełniona elektronicznie i przesłana do biura LGD na adres e-mail
13. Potwierdzeniem wykonania usługi doradztwa telefonicznie jest wypełniona przez doradcę Karta udzielonego doradztwa (bez podpisu osoby korzystającej z doradztwa), jeżeli rozmówca poda dane umożliwiające wypełnienie karty, w innym przypadku karty nie wypełnia się.
14. Karta udzielonego doradztwa w danej sprawie uzupełniana jest tylko raz, nawet jeżeli osoba/podmiot korzysta z doradztwa wielokrotnie. Doradca może zaznaczyć fakt wielokrotnego korzystania danej osoby z doradztwa, wpisując kolejne daty na jej Karcie udzielonego doradztwa.
15. Niezależnie od formy udzielanego doradztwa (osobistego w Biurze LGD, telefonicznego) osoba korzystająca z doradztwa zobowiązana jest do zapoznania się z klauzulą informacyjną RODO dotyczącą przetwarzania danych osobowych osoby fizycznej, która jest dostępna na Karcie udzielonego doradztwa oraz na stronie internetowej LGD.
16. Punkty przy ocenie lokalnych kryteriów wyboru za korzystanie z doradztwa przyznawane są pod warunkiem, że:
a) wnioskodawca lub osoba reprezentująca wnioskodawcę skorzysta z doradztwa co najmniej raz, osobiście w Biurze LGD czego potwierdzeniem będzie uzupełniona i podpisana Karta udzielonego doradztwa;
b) doradztwo będzie świadczone od dnia zamieszczenia ogłoszenia o naborze wniosków na stronie internetowej LGD „Perła Jury” i nie później niż 3 dni przed zakończeniem naboru wniosków.
- 3. RYZYKO I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
1. Wnioskodawca lub beneficjent korzystając z usług doradczych samodzielnie i na własną odpowiedzialność podejmuje decyzje w oparciu o informacje udzielone w ramach usług doradczych.
2. Skorzystanie z doradztwa nie zwalnia wnioskodawcy lub beneficjenta ze znajomości dokumentacji aplikacyjnej i przepisów prawa.
3. LGD nie ponosi odpowiedzialności za błędy, uchybienia i braki w dokumentacji aplikacyjnej lub rozliczeniowej operacji, spowodowane jakimkolwiek działaniem lub zaniechaniem wnioskodawcy lub beneficjenta związane ze złożeniem dokumentacji aplikacyjnej lub dotyczącej rozliczania operacji
w ramach udzielonego wsparcia ze środków EFRROW, EFRR, EFS+ w ramach LSR.
4. Informacje podawane przez pracowników biura LGD nie mogą stanowić podstawy do formułowania jakichkolwiek roszczeń.
- 4 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Osoby korzystające z usług doradczych akceptują warunki niniejszego Regulaminu i zobowiązują się do ich przestrzegania
2. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Zarząd.
3. W przypadkach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie decyduje Zarząd kierując się postanowieniami statutu bądź innymi przepisami prawa.
4. Niniejszy Regulamin udostępniony jest w Biurze LGD oraz na stronie internetowej LGD.
- Załącznik nr 1: Rejestr udzielonego doradztwa.
- Załącznik nr 2: Oświadczenie wnioskodawcy/beneficjenta/grantobiorcy.
- Załącznik nr 3: Karta udzielonego doradztwa LGD „Perła Jury” .
- Załącznik nr 3: Ankieta badająca jakość udzielonego doradztwa.